Review – Alpine A290 (2024), de hothatch die energie geeft!
Kun je lol hebben in een elektrische auto?
Om gelijk maar een tipje van de sluier op te lichten – oui oui! Alpine is hard bezig een elektrische dreamgarage te realiseren en de A290 heeft de eer om dit elektrische tijdperk in te luiden. De verwachtingen zijn hooggespannen, want Alpine heeft een historie en naam om hoog te houden. Is de A290 zo hot als we moeten geloven?
Droomgarage = stroomgarage
Zeg je Alpine, dan zeg je motorsport. Notabene heeft het Formule 1-team afgelopen weekend nog met twee coureurs op het podium gestaan in Brazilië. Sportiviteit is dus diepgeworteld en wordt nu vertaald naar een sportief elektrisch tijdperk. De Alpine A290 is de eerste volledig elektrische auto van Alpine, maar zeker niet de laatste. Eerder hadden we al een sneak peek van de A390, de ‘sport fastback’ die eraan komt. Een boel leven in de Franse brouwerij dus!
Een verschijning met acte de présence
Oui oui, de A290 doet je waarschijnlijk denken aan de Renault 5! De A290 is gebaseerd op deze frivole Fransoos en dat zie je aan de buitenkant, met een lekker hoekig ontwerp dat haast het woord hot hatch definieert. De Alpine ziet er krachtig uit door de uitgebouwde wielkasten, sportieve bumpers en een schuin aflopende achterkant. Ten opzichte van de 5 is de spoorbreedte met 6 centimeter toegenomen, waardoor de voorkant een lekker prominent voorkomen heeft.
Een eigenzinnig lichtsignatuur kon niet ontbreken. In dezelfde stijl als bij de A110 zien we aparte dagrijlampen die doen denken aan de verstralers op de rallyauto’s van weleer. Deze link wordt versterkt door de verlichting in een kruisvorm, afgeleid van de tape die vroeger op de lampen werd geplakt. Vinden we leuk! Ook de motorkap heeft eenzelfde ‘rooster’ als op de 5, maar dan met (onverlicht) Alpine erin.
De wielkasten worden geaccentueerd met een hoogglanszwarte omlijsting, maar des te interessanter is wat zich in de wielkasten bevindt. Alpine heeft in samenwerking met Michelin Pilot Sport-banden ontwikkeld voor de nieuwe elektrische range. De velgen zijn standaard 19-inch groot. Er zijn twee designs, met een vierkant Iconique-ontwerp en één afgeleid van sneeuwvlokken. Last but not least, achter de velgen gaat de Brembo-remmerij schuil van de A110.
Die achterkant, dat is iets waar je haast niet omheen kunt met een breedte van 1,82 meter. Fun fact, de Renault 5 Turbo met de echte dikke kont, was ‘slechts’ 1,75 meter breed. De A290 is dus nog dikker! Aan de achterkant wordt sportiviteit benadrukt door een ducktail en een dikke diffusor. Natuurlijk zie je op verschillende plekken aan de binnen- en buitenkant de tricolore terug, mocht je ooit vergeten uit welk land het merk oorspronkelijk komt.
Onderhuidse excellence
De A290 staat op het AmpR-platform van Renault, een solide basis voor een hot hatch. Het heeft een skateboardachtige opbouw, met de accu in het midden en de wielen opvallend ver naar buiten geplaatst. De wielbasis bedraagt 2,53 meter en de auto heeft een totale lengte van net geen vier meter. Het resultaat? Een lekker wendbaar karretje, met een gewicht van slechts 1.479 kilo.
De basis is dus goed voor een sportieve rijervaring. Met de accu in de bodem heeft de A290 een laag zwaartepunt dat zorgt voor een stabiele wegligging. De multi-link-achterwielophanging is net als bij de Renault 5 van de partij. De engineers van Alpine hebben wel de nodige aanpassingen gedaan voor een sportievere rijervaring. Denk aan specifieke stabilisatorstangen, hydraulische bumpstops en een iets strakker onderstel, alsook een aangepaste respons op het gaspedaal en de remmen.
Er wordt zelfs geschreven over lift-off oversteer. De A290 mag dan wel voorwielaandrijving hebben, maar met een beetje gevoel kun je de kont dus meekrijgen in de bochten. En route leer je trouwens de A290 en zijn rijeigenschappen steeds beter kennen in het Alpine Telemetrics-menu. Niet alleen wordt live data getoond zoals de G-krachten in het bochtenwerk of zelfs rondetijden, de A290 biedt heuse challenges die jouw stuurmanskunsten naar een hoger niveau moeten tillen. Mind you, doe deze uitdagingen wel op een plek waar je de ruimte hebt.
Aandrijflijn Alpine A290
Niet alleen het platform zorgt op papier al voor een fijn rijdende auto, de aandrijflijn draagt hier ook aan bij. De A290 is voorzien van een 52 kWh accu en voorwielaandrijving. Afhankelijk van de uitvoering, beschik je over 132 kW (180 pk) en 285 Nm koppel (GT en GT Premium), of over 162 kW (220 pk) en 300 Nm koppel (GT Performance en GTS). De accu zou goed moeten zijn voor 380 kilometer rijplezier (WLTP) in de GT en GT Premium. Anders is dit 364 kilometer in de Performance en GTS. In de snelste uitvoering schiet je in 6,4 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur (anders 7,4 seconden).
Mocht je de actieradius er iets sneller doorheen hebben gejaagd dan gepland, dan laad je de A290 op met 11 kW AC of tot 100 kW DC. Standaard is er een warmtepomp aan boord voor een automatische regeling van de accutemperatuur en ook het opnemen van laadstops op je route behoort tot de mogelijkheden binnen de Google Maps-navigatie. Mocht je A290 toch nog stroom over hebben, via V2L (Vehicle to Load) of V2G (Vehicle to Grid) kan stroom teruggeleverd worden.
Très chic, très sportif
Vanbinnen spat de sportiviteit ervan af. Als bestuurder neem je plaats in fraaie sportstoelen met flinke zijdelingse steun. In de GT Premium, GT Performance en GTS worden de stoelen bekleed met blauw en wit nappaleder, afgemaakt met stiksels en een logo in de rugleuning.
Voor je neus springt het stuur in het oog, met wederom nappalederen bekleding en een mooi 12-uurstreepje. Drie knoppen vallen op, te beginnen bij de recharge-knop. Je kiest hiermee uit vier maten van regeneratie en bepaalt daarmee ook de balans tussen afremmen op de motor en fysiek remmen. In het oog springt ook de overtake-knop. Druk deze in om tien seconden lang het maximale vermogen en koppel te benutten – iets wat doet denken aan een Formule-1 auto!
Daarnaast kun je met de drive mode-knop de gewenste rijmodus instellen naar respons van het gaspedaal, stuurgevoel, de sfeerverlichting en een geluid naar keuze van het Alpine Drive Sound-systeem. That’s right, een elektrische hot hatch die geluid maakt! In samenwerking met Devialet heeft Alpine een geluidssysteem ontwikkeld (beschikbaar vanaf de GT Premium) dat het geluid van de elektromotor versterkt. Verwacht geen pops and bangs zoals in de Ioniq 5 N, maar is het wel deze akoestische feedback die sommige elektrische auto’s missen.
De middentunnel wordt gekenmerkt door de bediening van de automaat, met dezelfde knoppen als in de A110. Het design met een driehoekenstructuur doet hier denken aan bergtoppen – iets dat je vaker terugziet op de A290. Wel fijn trouwens dat de versnellingsbak hier bediend kan worden, want de hendel achter het stuur in de Renault 5 bleek niet altijd even handig. Wat ons betreft had Alpine de startknop ook centraal geplaatst op de middenconsole.
Fysieke knoppen, fijn!
De cockpit is in hoge mate digitaal met een 10,25-inch scherm centraal voor het infotainment, dat optisch is verbonden met het 10,1-inch scherm voor het instrumentarium. De displays hebben opvallende en mooie graphics, eveneens veel driehoeken, en bieden veel diepgang en informatie voor de bestuurder. Eerder benoemden we al de Alpine Telemetrics, dat een game-achtige funfactor toevoegt aan de auto. Het systeem draait daarnaast op Android OS, met een prettige werking en hoge mate van connectiviteit. Over-the-air-updates zijn bijvoorbeeld ook mogelijk. Onder het scherm treffen we (gelukkig) fysieke knoppen aan voor de klimaatregeling.
Naast het sportieve karakter is de A290 ook bedoeld als alledaagse auto. Achterin beschik je over een bagageruimte van 326 liter voor je dagelijkse croissants et baguettes. Als volwassen passagier heb je achterin niet zo veel te zoeken. Het is nog even wachten op de A390 als je een volwaardige gezinsauto van Alpine wilt. We zouden het niet misplaatst vinden als Alpine met een hardcore driedeurs variant van de A290 zou komen. Zonder achterbank zou de achterkant misschien ook nog wel sneller omkomen in de bochten…
En parcours
Dat is precies waar je naartoe werkt in het rijden met de A290. Aan de ene kant is het een regelrechte hot hatch die speels van de ene bocht naar de andere bocht gestuurd kan worden. Aan de andere kant is de A290 overwegend soepel. Je stuitert niet over hobbels en dat is best aangenaam op de kleine ritjes. Maar denk niet dat de A290 daarmee een softy is – als jij de grens op zoekt, laat de A290 je maar al te graag kennis hiermee maken.
Je kunt een stapje verder gaan, letterlijk en figuurlijk, als je het gaspedaal juist weet te doseren in een bocht. Als je midden in een bocht zit en een kleine beetje de gang eruit haalt, wil de achterkant een stapje opzij doen. Het is geen volwaardige drift, maar een correctie blijkt nodig! Leuk! Aan de voorkant trekt de voorwielaandrijving gretig aan de speciaal ontwikkelde Michelin Pilot Sport-banden en door het torque control-systeem wordt het vermogen goed verdeeld.
Al snel dient de volgende bocht zich aan. Het stuur ligt lekker in de hand en de besturing is direct met veel feedback. Je duikt met precisie en grip de bocht in richting het randje onderstuur. Bij het uitaccelereren van de bocht moet je niet vergeten de overtake-knop in te drukken om direct met vol vermogen op het gas te kunnen. De A290 is weliswaar vlot, maar het duurt soms even voordat je echt lekker de vaart erin hebt zitten. De pret is er niet minder om en elke bocht is een feestje.
Résumé
Alpine komt met een elektrisch sportwagenoffensief en boy, wij zijn er klaar voor. De A290 bewijst dat een elektrische aandrijving niet tot een saaie auto leidt, of eentje die alleen maar op de rechte lijn indruk maakt. Het merk heeft de auto dermate doorontwikkeld, dat juist het rijden zoveel indruk maakt. De A290 is licht, wendbaar en biedt absoluut rijplezier als je het gaspedaal weet te vinden. Wil je het wat rustiger aan doen, dan heb je aan de A290 een handig en comfortabele auto voor alledaagse ritten.
De Alpine A290 is verkrijgbaar vanaf 38.800 euro in de GT-uitvoering. De GT Premium is beschikbaar vanaf 42.000 euro. Wil je de aandrijflijn met het meeste vermogen? De GT Performance is er vanaf 41.800 euro en de ultieme versie, de GTS, kost 44.800 euro. Ook is er een gelimiteerde oplage beschikbaar, de GTS Première Edition. Als je bereid bent 46.300 euro neer te leggen, ben je één van de 1.955 gelukkige eigenaren. Het getal is trouwens een verwijzing naar het jaar van oprichting van het merk.